Elevdata-indsamling
Observationsskema
Når der er udfordringer i klassefællesskabet, er det oplagt at få lavet observationer på, hvad der sker imellem linjerne. Det når den ansvarlige lærer for timen sjældent selv at observere.
Med skemaet her kan en lærer, pædagog eller leder lave observationer på, hvad der sker i situationen.
Ofte er vi som fagfolk gode til at se på eleverne og vurdere deres handlinger. Dette skema lægger op til, at vi ikke ser på men ser med eleven. Hvordan opleves situationen, hvis man er i elevens sted? Det kan ofte hjælpe med at skifte perspektiv på situationen og finde nye handlemuligheder.
I sidste rubrik er det muligt at nedfælde de idéer man får, når man oplever situationen på sidelinjen. De kan danne grundlag for den efterfølgende samtale med den eller de involverede lærere og pædagoger.
Husk, at en elevs adfærd som regel afhænger af konteksten. Når vi ønsker, at en elev skal ændre adfærd, er vi derfor nødt til at se på samspillet i klassefællesskabet, strukturen omkring timen og andre parametre, der ligger ud over eleven, vi måske har særligt øje på. Vær derfor blandt andet opmærksom på:
- Er det tydeligt for eleverne, hvad der forventes af dem?
- Er der et trygt og inkluderende fællesskab i klassen?
- Hvad kunne eleven/eleverne have brug for, som adfærden er udtryk for ikke bliver dækket?
- Kan der være ting på spil udenfor eleven / klassen, der påvirker situationen?