Kopimaskinen

Betragt kopimaskinen som en god ven. Eller som minimum en nær kollega. På samme måde, som du arbejder på relationen til dine kolleger, skal du hurtigt se at skabe dig et godt forhold til kopimaskinen. Den skal være der for dig i tykt og tyndt, og det kræver omsorg. Giv dig tid til at lære den godt at kende. Få overblik over de vigtige detaljer som zoomknapper, kopiering med huller og klips, scanning til din mail, listen er lang. Kopimaksinen skal slå til, når du har halvandet minut mellem skiftet fra én klasse til en anden, og den skal levere det store rugbrødsarbejde, når du printer klassens digtsamling i 25 eksemplarer.

Når så det alligevel går galt, fordi en blækpatron skal skiftes, eller der kontinuerligt opstår papirstop et uvist sted i maskinen, så husk på, at du også engang imellem får influenza, og at ingen bryder sig om at blive råbt ad eller sparket til, når de har omgangssyge. Bed kontoret få fat i en teknikker og glæd dig over, at du er lærer, fordi du er fleksibel og fuld af alternativer til god undervisning. Undervisningsplanen ændrer muligvis karakter fra analysearbejde i kopiform til træning i genstandsled på tavlen og en bevægelsesleg i skolegården. For du er bare et menneske, og kopimaskinen, tja, den er bare en kasse med knapper, der lyser, og ingen kan aldrig helt forudsige dens dagsform.

Lamineringsmaskinen

Mange tror, at laminering kun er for lærere i indskolingen, men der tager de fejl! Laminering er for lærere, der ikke ønsker at lave det samme stykke arbejde igen og igen. Når ting lamineres, kan de genbruges, og der er ingen større fornøjelse for en lærer end at finde en konvolut i gemmeren fuld af laminerede kopier, man troede, man skulle til at kopiere og klippe sirligt ud resten af eftermiddagen. 

Gør desuden meget ud af at fortælle dine elever, at laminerede opgaver er lige så vigtige at behandle ordentligt som bøger fra skolens bibliotek. De skal hverken bøjes, skrives på eller laves huller i med en spids blyant i et apatisk øjeblik. 

Computere og Smartboards

Glæd dig over, at du lever i den elektroniske tidsalder, hvor børns IT-kompetencer ofte er bedre udviklet end voksnes. Dine elever vil i langt de fleste tilfælde kunne hjælpe dig – snarere end omvendt. 

Rækker elevernes evner mod forventning ikke, har skolen som regel en IT-ansvarlig, der kan hjælpe dig ud af kniben. Hvis elektronikken har afgørende betydning for din undervisning, kan det være en god idé at afprøve den i et frikvarter eller dagen før. Det er noget nær en naturlov, at elektronik strejker, når en lærer nærmer sig. 

Mobiltelefon

Hvilke regler har din skole for brug af mobiltelefoner? Hvilke regler har du selv? Har klassen lov til at spille på telefoner i frikvarteret, eller samler du dem ind hver morgen, så de ikke forstyrrer børnenes dag og nærvær med hinanden? Hvad tænker eleverne selv? Ønsker du at kende forældrenes holdning eller blot informere?

Mobiltelefoner kan være nyttige værktøjer i en læringssituation. De kan bruges til Kahoot quiz, et Woop løb i parken eller som simpelt redskab til at søge information på. Tal med dine kolleger og gør dig dine erfaringer. Regler kan jo ændres undervejs, hvis det viser sig, at behovet er anderledes, end du forstillede dig. 

Vær opmærksom på, at skolen hæfter for telefonerne, hvis de bliver stjålet i din eller skolens varetægt.