Skip to main content

Du har fået arbejde som lærer. Hvad nu?

Stop en halv, før du sætter dig ved skrivebordet og planlægger et helt års undervisning for en flok elever, du aldrig har mødt. Tag i stedet ud på din nye arbejdsplads og mød dine kommende elever. Måske kan du få lov at besøge dem og observere klassen i en undervisningssituation. Hvad er det for en flok børn? Hvordan arbejder de? Hvordan er stemningen? Er der noget eller nogen, du skal være særlig opmærksom på?

Hvis ikke det er muligt at komme på besøg, kan du søge indsigt gennem klassens nuværende og tidligere lærere. De kan også fortælle dig, hvad klassen har arbejdet med tidligere, og måske hvad der forventes at skulle arbejde med fremover. Starter du midt i et skoleår, vil det være en god idé at spørge din leder, om der er mulighed for et overlap med den tidligere lærer.

Husk, at det er vigtigt at danne dine egne billeder af eleverne. Nogle lærere mener, at en elev er udfordrende og provokerende, mens andre vil kalde ham energisk og kreativ. Det kan have stor betydning for eleverne at få en ny lærer, som ser dem med andre øjne. For nogle er det muligheden for at omdefinere sig selv og få en ny rolle. Hjælp dem ved at være åben og nysgerrig i dit møde med alle elever, uanset hvad du måtte have hørt om dem på forhånd.

Mød dit team

Få et møde i stand med dit kommende team. De er også spændte på at møde dig. Måske har teamet samarbejdet om aldersgruppen i årevis og har forløb og materiale i stakkevis. Tak ja til alt, hvad der føles rigtigt for dig at benytte. Når man arbejder med samme materiale som parallelklassen, er der hjælp at hente undervejs. Desuden er materialet med stor sandsynlighed afprøvet allerede. Sidst men ikke mindst frigiver det energi til alle de andre ting, du skal have styr på. Og der er mange. Rigtig mange. Af samme grund er din vigtigste erkendelse lige nu, at du skal tage imod al den hjælp, du kan få, spørge om den hjælp du ikke får og lægge alle dine ambitioner om at blive årets lærer på hylden for en stund. Den første tid handler om at finde sig til rette. Det er ingen skam at erkende – alle lærere har været der.

Dan overblik over skoleåret

Din skole har en plan for, hvornår du starter efter sommerferien. De første dage vil normalt være uden elever, og her er der tid til praktisk arbejde, få overblik over årets gang med dit team og lave årsplan for, hvilke emner I skal arbejde med, bestille bøger og engangsmateriale hjem, hente mapper og hæfter, gøre klassen klar til elevernes første skoledag og så videre. 

Spørg din leder, om skolen har samlet information om tavs viden – alle de ting, der omhandler praktik omkring hverdagen – ringetider, aftaler om forældresamarbejde, lokale traditioner, mødeplan og så videre. Acceptér samtidig, at det tager tid at få styr på alle detaljerne, og at det ikke forventes af dig, at du har overblik over alting fra start.

Følordning

Har din skole en føl-ordning, hvor du bliver tilknyttet en erfaren kollega, der er mentor for dig i den første tid? Hvis ikke ordningen allerede eksisterer, er det oplagt at foreslå din leder at indføre en. Det viser ikke usikkerhed men tværtimod initiativ at bede om sparring. Det er i alles interesse at give nyansatte den bedste start. Føl-ordninger er meget almindelige, simple at etablere og giver dig mulighed for med god samvittighed at tæppebombe en kollega med spørgsmål. Nogle kommuner tilbyder at nedsætte timetallet en smule for at tage hensyn til det pres, man møder som nyuddannet. Har din skole en politik for dette?

Balance mellem arbejde og fritid

Forventes det så, at du har brugt hele din sommerferie på at planlægge, nu hvor du er helt grøn og ikke har noget i gemmeren? Nej! Sommerferien er til for at samle et forråd af energi, du kan tære på i tiden efter. Føler du alligevel, at presset er for stort og dagene for få inden eleverne kommer, så afsæt tid i din kalender til at danne dig et overblik. Og hold så fri. Det er en skidt start at ankomme stresset på din første arbejdsdag. Omvendt må du regne med, at arbejdspresset bliver stort de første uger, ja måneder. Så jo mere du når, før eleverne kommer, des mindre har du at se til, når først hverdagen ruller derudad.