Skip to main content

Lærere er som alle andre mennesker en kompleks størrelse – fulde af følelser og behov. Lyt til dine kolleger, forsøg at sætte dig i deres sted, men lad være at overskride dine egne grænser for at dække andres behov. Teamsamarbejde kan være en svær opgave, hvis man er grundlæggende forskellige, så der er behov for fleksibilitet og tydelighed. Kom udfordringerne i forkøbet ved at skitsere en række retningslinjer for teamsamarbejdet. Hvem varetager hvilke opgaver? Hvor ofte mødes man i teamet? Hvem tager kage med?

Giv og tag

Tag din del af opgaverne, men husk at sige stop i tide. Du hverken kan eller skal gøre alt. Sig fra i perioder, hvor du er presset og tag en ekstra opgave for dine kolleger, når du er ovenpå. Planlæg motionsløbet i efteråret og afslå med god samvittighed planlægning af årets julefrokost. Med mindre det er en del af opgavefordelingen, naturligvis.

Tal med din leder, hvis du ikke kan overskue dine opgaver. Der er altid hjælp at hente, og ingen forventer, at du er et overmenneske. For hvis du kan nå det umulige, hvad gør det så dine kolleger til? Dovne? Nej vel? Sænk ambitionsniveauet ind imellem og kom levende gennem arbejdsbyrden.

Pause

Hold pauser med dine kolleger. Det betaler sig at dyrke relationer. Det er mennesker, du er sammen med i flere timer end dine venner og familie. De bliver en del af dine drømme og dukker pludselig op i dine algoritmer på de sociale medier. Hvis det brænder på, og du er helt nede på overskud til andre mennesker, så find et ledigt lokale, ja sågar et toilet og spær dig inde i pausen. Det kan være nødvendigt i en periode. Men husk på, at kolleger er de bedste til at trøste og føle med dig, hvis du er i krise. De har selv mange erfaringer på området, så vær ikke bange for at fælde en tåre eller have langt til et smil i en periode. Hvis det fortsætter, skal du bede om hjælp hos ledelsen og på sigt hos en professionel – for eksempel gennem skolen eller fagforeningen. Lærerlivet er ikke en prøvelse i udholdenhed. Det er et arbejde.

Kolleger i fritiden

Mange af dine kolleger var lærere før reformen. Dengang var de på arbejde det meste af døgnet. Nu arbejder lærerne kun de timer, de har aftalt med deres leder. Det betyder, at det er forbudt med en sms midt i aftensmaden om, at du har booket gymnastiksalen til morgendagens teatertræning, eller et telefonopkald tidligt onsdag morgen for at bede din kollega tage din gårdvagt, fordi du skal på kursus. Med mindre du har lavet en aftale med vedkommende om, at du må kontakte ham uanset tid på dagen og feriens længde, ja, så har lærerne fri uden for deres arbejdstid. Pas på dine kolleger. Alle har brug for at koble helt fra.  

Tal med dit team om, hvad der er god kutyme i gruppen. I behøver ikke være enige. Hvis du har brug for ro hele weekenden, så sig det højt. Det er i alles interesse at passe bedst muligt på hinanden. 

Vær åben

Den vigtigste læring som ny lærer er, at ingen lærer er en ø. Vi sparer og deler med hinanden, rådgiver, lytter og hjælper hinanden. Tillad dig selv at være åben og sårbar, selvom du gerne vil ligne en, der har styr på det hele. Du narrer ingen. For dén nyuddannede lærer mangler stadig at blive fundet. Dine kolleger kan fortælle historier, der får dine oplevelser og bekymringer til at blegne. Hvor svær en knibe, du end måtte være havnet i og ikke kan se dig ud af, vil en af dine kolleger trække på skuldrene af og berette tilsvarende historier, der med stor sandsynlighed sætter dine i perspektiv og giver dig idéer til at løse dem.

Den største fejl nyuddannede lærere begår, er at bære rundt på alle de svære ting og tro, at man skal løfte byrden alene. Tvært imod! Jo før du tager hånd om problemerne, desto mindre kommer de til at fylde, desto hurtigere er de løst, og desto flere erfaringer får du med, at problemer er til for at løse. Sammen.